نقش روپوش پزشکی در مراقبت های بهداشتی

روپوش ها تجهیزات محافظ شخصی رایج (PPE) هستند که در صنعت مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.
با توجه به مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI)، آنها دومین نوع PPE مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی هستند.
این لباس‌ها که به آن لباس‌های بیمارستانی نیز گفته می‌شود، برای محافظت از پوشنده و کاهش شیوع بیماری یا عفونت پوشیده می‌شوند. عملکرد ثانویه آنها کاهش انتقال میکروارگانیسم های مضر از تماس با بیماران است.

لباس‌های مختلف در سطوح محافظتی متفاوت هستند و هر نوع برای محیط خاصی طراحی شده است، معمولاً بر اساس خطر قرار گرفتن در معرض مایعات بدن.

در حالی که هر نوع لباس مجلسی با استفاده از مواد مختلف تولید می شود، همه آنها هدفی مشابه دارند. آنها پوشنده را از نفوذ میکروارگانیسم ها و مایعات عفونی محافظت می کنند و شیوع بیماری را به حداقل می رساند.

روپوش ها به عنوان مانعی بین پرسنل مراقبت های بهداشتی که آنها را می پوشند و عوامل بیماری زا یا ویروس ها عمل می کنند.

بیشتر مردم در طول همه‌گیری COVID-19 از PPE آگاه شدند زیرا توده‌ها به پوشیدن ماسک‌های محافظ، استفاده از ماسک‌های تنفسی و تمیز کردن مرتب دست‌های خود تشویق شدند.

با این حال، PPE نقش مهمی در بیمارستان ها و اتاق های جراحی در تمام طول سال ایفا می کند. روپوش‌های محافظ به ایمن نگه داشتن متخصصان پزشکی و بیماران کمک می‌کنند و در عین حال به بهداشت تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند.

چه یک بیماری همه گیر وجود داشته باشد و چه نباشد، بیمارستان ها باید همیشه به اندازه کافی از PPE با کیفیت برخوردار باشند.

انواع روپوش طبی

بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی مسئول ارائه PPE با کیفیت برای کارگران خود هستند تا اطمینان حاصل کنند که آنها در حین کار ایمن و در معرض حداقل خطر هستند.

انواع مختلفی از روپوش های پزشکی و لباس های محافظ برای پزشکان و پرسنل پزشکی وجود دارد . در اینجا برخی از رایج ترین انواع روپوش های PPE آورده شده است.

روپوش جراحی

روپوش‌های جراحی به‌عنوان دستگاه‌های پزشکی کلاس II برچسب‌گذاری شده‌اند و ملزم به دریافت اخطار 501(k) قبل از فروش هستند. از آنجایی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم می شود، این روپوش های پزشکی محافظ از نظر کیفیت استاندارد بسیار بالایی دارند. آنها برای محافظت از خود و بیمار در برابر انتقال میکروارگانیسم های مضر، مایعات بدن و سایر مواد بالقوه خطرناک طراحی شده اند.

در یک محیط جراحی، شما باید مناطق حیاتی حفاظت را برای به حداکثر رساندن سطح ایمنی و بهداشت تعیین کنید. نواحی بحرانی شامل قسمت جلویی بدن، از شانه تا زانو و از مچ دست تا درست بالای آرنج است. این روپوش ها برای استفاده در تمام سطوح خطر، از 1 تا 4 مناسب هستند. برای وضوح در شرایط بحرانی پزشکی، آنها با دقت به عنوان “لباس جراحی” برچسب گذاری شده اند.

روپوش های غیر جراحی

روپوش‌های غیرجراحی برای استفاده در روش‌های تهاجمی مانند جراحی یا تنظیماتی با خطر آلودگی متوسط ​​تا زیاد مناسب نیستند. آنها به عنوان تجهیزات پزشکی کلاس I طبقه بندی می شوند و نیازی به بررسی قبل از بازار ندارند. کاربرد اصلی آنها محافظت از پوشنده در برابر انتقال مایعات یا میکروارگانیسم ها در محیط های پزشکی حداقل تا کم خطر، مانند معاینه فیزیکی معمول است.

بیشتر بخوانید: هدبند آرایشگاهی

این روپوش ها می توانند از نظر ظاهری شبیه به لباس هایی باشند که برای جراحی طراحی شده اند. آنها از مناطق بحرانی محافظت می کنند و ملزم به رعایت بالاترین استانداردهای عملکرد مانع مایع در طبقه بندی خود هستند.

به غیر از پابندها، سرآستین ها و لبه های لباس مجلسی، تمام قسمت های دیگر مناطق حفاظتی حیاتی هستند. درزها باید همان سطح محافظت در برابر مایعات را داشته باشند.

لباس های ایزوله

روپوش های ایزوله جراحی را می توان در طول روش های پزشکی تهاجمی پوشید اما به طور خاص برای موقعیت های با خطر متوسط ​​تا بالا طراحی شده اند. در شرایطی که احتمال آلودگی بیشتر است، نیاز به یک منطقه حیاتی حفاظتی بزرگتر وجود دارد. روپوش های جراحی معمولی برای همه سناریوهای پزشکی مناسب هستند. این روپوش‌ها باید اعلان 501(k) قبل از فروش را دریافت کنند، مانند لباس‌های جراحی.

بیشتر بخوانید: قیمت شورت یکبار مصرف زایمان

بیمارستان ها از ترکیبی از روپوش های ایزوله قابل استفاده مجدد و یکبار مصرف استفاده می کنند. این در حالی است که 80 درصد روپوش های مورد استفاده در بیمارستان ها یکبار مصرف هستند. روپوش های یکبار مصرف معمولا با استفاده از مواد اولیه مانند الیاف مصنوعی مانند پلی استر، پلی پروپیلن و پلی اتیلن تولید می شوند. روپوش های قابل استفاده مجدد باید پس از هر بار استفاده شسته شوند. روپوش های عایق چند منظوره از 100% پنبه، 100% پلی استر یا ترکیبی از این دو ساخته شده اند.

سطوح لباس

در سال 2004، FDA استانداردهایی را که توسط مؤسسه استاندارد ملی آمریکا/انجمن پیشرفت ابزارهای پزشکی (ANSI/AAMI) برای طبقه بندی سطح حفاظت PPE مشخص شده بود، پذیرفت.

بیشتر بخوانید: گان جراحی یکبار مصرف

از آن زمان، موسسات پزشکی از اصطلاحات خاصی برای توصیف سطوح حفاظتی مانع روپوش ها و سایر اقلام محافظ استفاده کرده اند. همه موارد برای اطمینان از مطابقت آنها با مقررات فدرال آزمایش می شوند. روپوش های پزشکی به یکی از چهار دسته تقسیم می شوند :

  • سطح 1: برای شرایط با حداقل خطر استفاده می شود . به عنوان مثال، در طی یک روش استاندارد چک آپ یا به عنوان روپوش برای بازدیدکنندگان بیمارستان یا بیماران.
  • سطح 2: این روپوش ها محافظت بیشتری را ارائه می دهند و برای موقعیت های پزشکی کم خطر، مانند خون گیری، بخیه زدن، یا برای استفاده در بخش مراقبت های ویژه (ICU) مناسب هستند.
  • سطح 3: این نوع PPE برای رویه هایی است که ریسک متوسطی دارند. به عنوان مثال، هنگامی که پرستاران یا پزشکان یک خط داخل وریدی (IV) را در یک اتاق اورژانس (ER) یا یک مورد تروما وارد می کنند.
  • سطح 4: اینها لباس‌های تخصصی هستند که در محیط‌های پزشکی پرخطر مانند جراحی یا عملیات‌های شدید استفاده می‌شوند. همچنین در صورت وجود خطر بیماری عفونی از آنها استفاده می شود.

نحوه صحیح پوشیدن و دور انداختن روپوش پزشکی

یکی از محدودیت‌های اصلی PPE این است که در صورت استفاده نادرست توسط کاربر، محافظت کافی را ارائه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: روپوش یکبار مصرف آرایشگاهی

پوشیدن PPE به عنوان پوشیدن نامیده می شود . پوشیدن صحیح روپوش پزشکی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی کنترل عفونت بسیار مهم است. چه آن‌ها روپوش‌های ایزوله قابل استفاده مجدد بپوشند و چه روپوش‌های پزشکی یکبار مصرف ، کارگران باید برای پوشیدن آن‌ها به درستی آموزش ببینند.

لباس پزشکی باید با استفاده از پنج مرحله زیر پوشیده شود:

لباس مجلسی را آماده کنید

پس از شستن یا ضدعفونی کامل دست ها، لباس را از ناحیه گردن بگیرید. یک لباس مجلسی دارای یقه ای به سبک پیش بند است.

اجازه دهید روپوش باز شود

بیشتر پیش بند های پزشکی به گونه ای طراحی شده اند که به طور طبیعی سقوط کنند و برای دسترسی آسان باز شوند.

بیشتر بخوانید: گان آزمایشگاهی

اگر اینطور نیست، دست خود را روی ناحیه گردن نگه دارید و از یک حرکت سریع و رو به پایین برای باز کردن کامل آن استفاده کنید.

بازوهای خود را وارد کنید

بازوهای خود را داخل آستین های لباس مجلسی قرار دهید و دست های خود را داخل سرآستین های الاستیک حلقه شست قرار دهید.

لباس مجلسی را در جای خود ثابت کنید

لباس مجلسی را روی سر خود بکشید و اطمینان حاصل کنید که اندازه آن کاملاً متناسب است. مطمئن شوید که به اندازه کافی بلند است و به اندازه کافی نیم تنه و بازوها را پوشش می دهد.

لباس را ایمن کنید

روپوش‌های یکبار مصرف، روپوش‌های بیمار و سایر انواع روپوش‌های پزشکی معمولاً در پشت باز هستند. لباس مجلسی را با بستن پشت آن از کمر محکم کنید.

روپوش‌های پزشکی در پشت باز هستند تا متخصصان پزشکی بتوانند آن‌ها را سریع و آسان با حداقل خطر آلودگی بپوشند. روپوش‌های بیمار در پشت باز هستند تا پزشکان، پرستاران یا جراحان بتوانند راحت‌تر به مناطق خاصی از بدن بیمار دسترسی داشته باشند.

درآوردن روپوش پزشکی به نام دافینگ شناخته می شود. پاک کردن صحیح نیز برای به حداقل رساندن خطر انتشار عفونت مهم است. این امر به ویژه برای متخصصان پزشکی مهم است زیرا در این مرحله آسیب پذیرتر هستند.

بیشتر بخوانید: انواع ساق دست

به عنوان مثال، انتقال ویروس COVID-19 از طریق قطرات تنفسی، که ممکن است روی لباس مجلسی وجود داشته باشد، رخ می دهد. استفاده کننده باید از تماس با مایعات بدن و مواد عفونی برای کاهش خطر انتشار اجتناب کند.

روپوش پزشکی باید با استفاده از پنج مرحله زیر پوشیده شود:

دست های خود را ضد عفونی کنید

دست های خود را کاملاً بشویید تا از پاک شدن آلاینده ها اطمینان حاصل کنید. کارکنان پزشکی اغلب هنگام درآوردن روپوش خود دستکش می پوشند.

بستن گردن را بشکنید

شانه ها را به سمت پایین بکشید تا بند گردن شکسته شود و لباس دور بالاتنه تان شل شود.

از کمر باز کن

بند های کمر را رها کنید و لباس مجلسی را در دو طرف بدنتان آزاد کنید.

رول لباس

یکی یکی آنها را از آستین دور کنید تا بازوهای پیش بند در مچ دسته جمع شوند. از اینجا، سمت در معرض و بالقوه آلوده پیش بند را به سمت داخل بغلتانید تا به شکل توپ درآید. اطمینان حاصل کنید که مایعات و آلاینده ها نشت یا فرار نمی کنند.

بیشتر بخوانید: ساق دست یکبار مصرف

سپس می توانید دست های خود را بردارید و پیش بند را برای دفع جمع کنید.

لباس را دور بریزید

بسته به امکانات، ممکن است روش خاصی برای دور انداختن روپوش های پزشکی وجود داشته باشد. برای تجهیزات قابل استفاده مجدد، بیمارستان باید پروتکلی برای شستشو داشته باشد.

چه کسی استانداردهای ایمنی را برای روپوش های پزشکی تعیین می کند؟

FDA انجمن آمریکایی تست و مواد (ASTM)، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و انجمن پیشرفت ابزار پزشکی (AAMI) را به عنوان تعیین کننده استاندارد لباس های پزشکی به رسمیت می شناسد. آنها از روش های مختلف تست برای تعیین مقاومت پارگی، استحکام درز، مقاومت در برابر آب، تولید پرز و غیره استفاده می کنند. محصولات متعاقباً برچسب گذاری می شوند تا نشان دهند که آنها با استانداردهای ملی عملکرد و کیفیت برای استفاده در مراکز بهداشتی درمانی مطابقت دارند.

بیشتر بخوانید: سوتین یکبار مصرف

برای دستگاه‌های استریل، FDA به حامیان مالی توصیه می‌کند اطلاعات مربوط به عقیم‌سازی را که در « ارسال و بررسی اطلاعات عقیم‌سازی در اعلان‌های قبل از فروش (501(k)) برای دستگاه‌هایی که دارای برچسب استریل هستند ، ارائه کنند. این سند شامل الزامات برای هر محصولی است که برچسب استریل دارد.

نقش روپوش های پزشکی در طول همه گیری COVID-19

در طول همه‌گیری COVID-19، کمبودهای جهانی لباس‌های پزشکی وجود داشت. برای کاهش سرعت گسترش کووید-19 و جلوگیری از شیوع شدیدتر، ایالات متحده استفاده اضطراری از لباس‌ها و سایر پوشاک را در ماه مه 2020 مجاز کرد و از آنها به عنوان یک روش مانع استفاده کرد.

CDC برنامه های اضطراری را برای روپوش های پزشکی برای مقابله با کمبودهای احتمالی ترسیم کرد.

بیشتر بخوانید: کاور کفش یکبار مصرف

ظرفیت روپوش‌ها به‌عنوان متعارف، احتمالی یا بحرانی اعلام می‌شود و برای هر یک از این سناریوها استراتژی‌های حفاظتی برای مدیریت موثر زنجیره تامین وجود دارد. در اوایل سال 2021، ایالات متحده یک وضعیت اضطراری را اعلام کرد، که مراکز بهداشتی به اندازه کافی منابع را مدیریت می کنند.

اهمیت استفاده از PPE با کیفیت

هنگام خرید PPE، سرمایه گذاری روی محصولات با کیفیت بسیار مهم است. این کار کارمندان، بیماران، بازدیدکنندگان و سایر کارکنان بیمارستان را تا حد امکان ایمن نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: گان یکبار مصرف سفید

در ICU Productions Inc.، PPE با کیفیت بالا، از جمله روپوش های پزشکی، ماسک های تنفسی، ماسک صورت ، دستکش، و ضدعفونی کننده دست ارائه می کنیم. همه اقلام ما دارای تاییدیه FDA و CDC هستند و از رعایت استانداردهای کیفیت اطمینان می دهند.