مزایای استفاده از شان جراحی چیست؟

شان جراحی، یک محصول ساده می باشد که اغلب نادیده گرفته شده اما در واقع برای نتایج موفقیت آمیز جراحی ها و سلامت و رفاه کلی بیماران بسیار مهم هستند. شان جراحی استریل به عنوان سنگری در برابر خطر های مختلف عمل می کنند و از بیمار و تیم جراحی در برابر آلودگی محافظت می کنند.

دلیل استفاده از شان های جراحی

ضرورت استفاده از شان جراحی فراتر از آن چیزی است است که فکرش را بکنید، درک نقش حیاتی و همچنین بررسی دلیل استفاده آن ها در دنیای سخت جراحی و پزشکی مدرن دنیا امری ضروری است.

در زمان های گذشته مفهوم جراحی وجود نداشت و بیماران روی میز های چوبی قرار می گرفتند در نتیجه شیوع عفونت بسیار بالا بود. استفاده از پارچه های تمیز، هرچند نه لزوماً استریل، به عنوان یک محصول مهم برای حفظ بهداشت به عنوان یک نیاز اساسی مطرح شد. این درک جدید باعث تغییر قابل توجهی در شیوه های جراحی شد و جراحان شروع به استفاده از شان جراحی کردند. صنعت پزشکی با توجه به ضرورت کنترل عفونت به استفاده از محصولات یکبارمصرف پزشکی  روی آورد.

 

 

شان جراحی چیست و چه کاربردی دارد؟

نقش اساسی یک شان جراحی ایجاد مانعی بین محل جراحی و منابع احتمالی آلودگی از جمله پوست خود بیمار، پرسنل جراحی و محیط اتاق عمل است. شان های جراحی تحت فرآیند های استریل‌ سازی دقیق قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که در برابر آلودگی ها سد محکمی هستند. روش‌ های دیگر عبارتند از استریل کردن اکسید اتیلن (ETO) و تابش گاما، که هر دو برای توانایی در کشتن میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ ها و هاگ‌ ها، بدون آسیب رساندن در تولید این محصول استفاده می‌شوند.

هنگامی که بسته بندی شان جراحی باز می شود درجا مستعد آلوده شدن می شود، از این رو توجه دقیق به جزئیات و پروتکل های سختگیرانه ای که بر نحوه کار و استفاده از شان های جراحی استریل در اتاق عمل است مهم می باشد. سبک شان های جراحی با لباس ایزوله یکبار مصرف کاملا متفاوت است و نقش های متفاوتی دارند یعنی هرکدام قابلیت خاصی را به شما می دهند.

 

مزایای استفاده از پرده شان جراحی

  • کنترل عفونت: شان جراحی به عنوان اولین خط دفاعی در برابر عفونت‌ های محل جراحی (SSIs) عمل می‌کنند که عامل مهمی برای جلوگیری عوارض و مرگ‌ و میر پس از عمل هستند. با جداسازی محل عمل بیمار از آلاینده‌ های خطرناک است و در نتیجه ایمنی بیمار را ارتقا می‌دهند و نتایج جراحی را بهبود می‌بخشند.
  • تمرکز و دقت: با مشخص کردن ناحیه عمل، شان های جراحی به تیم پزشکی کمک می‌ کنند تا تمرکز خود را بر روی محل عمل حفظ کنند. آن ها کنتراست بصری واضحی را ارائه می دهند، در نتیجه حواس پرتی را به حداقل می رساند و احتمال خطاهای جراحی را کاهش می دهد.
  • وقار و راحتی بیمار: شان های جراحی برای پوشاندن بدن بیمار طراحی شده اند و تنها ناحیه مورد نیاز برای عمل را در معرض دید قرار می دهند. این امر به حفظ دمای بدن در طول جراحی کمک می کند.
  • ضد آب: شان جراحی مدرن توسط نیازپوش با خواص جاذب و مقاوم در برابر مایعات طراحی و تولید شده اند. آن ها از تجمع مایعات بدن یا محلول های آبی و آلودگی احتمالی محل جراحی جلوگیری می کنند. محصولات دیگری مانند روپوش یکبار مصرف نیز در فرآیند جراحی به شما کمک شایانی میکنند.

کیفیت شان جراحی نیازپوش

شان جراحی از مواد مدرن روز دنیا تولید می شوند که برای دوام و انعطاف پذیری بهینه طراحی شده اند. متداول ترین مواد اولیه مورد استفاده  در تولید شان جراحی پلی پروپیلن می باشد. این محصول به گونه ای طراحی شده که  پس از یکبار استفاده، به دورانداخته شود . اگرچه در ابتدا شما فکر کنید هزینه زیادی دارید انجام میدهید اما در دراز مدت کاملا به نفع شماست.

نیاز پوش با تولید محصولات یکبارمصرف آزمایشگاهی تمام مشکلات را برای همکاران شما در کارهای آزمایشگاهی نیز حل کرده است.

 

نتیجه گیری

در دنیای پیچیده علم پزشکی شان جراحی این محصول بسیار کم دیده می شود اما حیاتی است و ممکن است حتی نتیجه یک عمل بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. شان جراحی بسیار کاربردی تر از یک ملحفه پارچه ساده هستند، که نشان دهنده توسعه و پیشرفت در دانش و فناوری پزشکی و تعهد جامعه پزشکی به ایمنی بیمار  است. انتخاب شان جراحی مناسب آنقدر ها هم که به نظر می رسد ساده نیست زیرا عوامل متعددی از جمله نوع جراحی، اندازه و محل جراحی، تاریخچه پزشکی بیمار و …  در این انتخاب موثر می باشند