لباس ایزوله اتاق تمیز: راهنمای پوشیدن و مراقبت مناسب

لباس‌ ایزوله اتاق تمیز از لوازم ضروری برای اکثر مراکز بهداشتی هستند و در بسیاری از مشاغل دیگر نیز وجود دارند.
اتاق های تمیز محیط هایی هستند که برای کنترل میزان آلودگی هایی که ممکن است رخ دهد طراحی شده اند. به طور خاص، این اتاق‌ها برای کاهش غلظت ذرات معلق در هوا که وارد، تولید و نگهداری می‌شوند در یک محیط بسته در نظر گرفته شده‌اند. نمونه‌هایی از اتاق‌های تمیز می‌تواند شامل آزمایشگاه‌ها، اماکن تست پزشکی و اماکن تولید الکترونیک باشد.
چهار نوع اصلی اتاق تمیز وجود دارد:

  1. دیوار سخت: اتاق تمیز دیوار سخت شامل یک ساختار دیواری با یکپارچگی بالا است، که در آن پانل ها در قاب های فولادی نصب می شوند که دیوارهای سفت و سختی ایجاد می کنند که محیط را محصور نگه می دارد.
  2. کابینت جریان آرام: این گزینه اتاق تمیز حاوی هودها و کابینت هایی با جریان آرام است که در آنها سیالات در یک جهت بدون وقفه ناشی از تلاطم جریان دارند. این جریان هوای یک طرفه تضمین می کند که فقط هوای بسیار تمیز در داخل محفظه گردش می کند.
  3. دیوار نرم (saft wall): این اتاق تمیز دیوار نرم مقرون به صرفه ترین گزینه است. شامل ساختار دیوار چادری با پانل‌های شفاف و انعطاف‌پذیر است که روی یک قاب فولادی نصب شده‌اند تا منطقه را محصور کنند. این پانل ها روی دیوارها همپوشانی دارند تا اطمینان حاصل شود که یک مانع موثر ایجاد می شود و جریان هوای مثبت هوا را از داخل اتاق عبور می دهد، بنابراین ذرات از طریق دریچه های خروجی تخلیه می شوند.

لباس ایزوله اتاق تمیز چیست؟

لباس ایزوله اتاق تمیز هدفی مشابه خود اتاق تمیز اما در سطح فردی انسان دارد.  یک لباس تمام بدن است که کاربر را می پوشاند تا از آلودگی جلوگیری کند و همچنین اطمینان حاصل کند که هیچ مایع یا بافت بدن (مانند مو و پوست) وارد محیط تمیز اتاق نمی شود.

لباس ایزوله معمولاً از پلی پروپیلن ساخته می شوند و دارای پوشش پلی اتیلن هستند. برخی از لباس های اتاق تمیز از پلی اتیلن ساخته شده اند.

لباس‌های، مانند لباس‌هایی که در فیلم‌های مربوط به شیوع بیماری می‌بینید، نمونه‌هایی از لباس‌های اتاق تمیز هستند.

چرا از لباس ایزوله اتاق تمیز استفاده می شود؟

لباس‌های ایزوله اتاق تمیز برای دو هدف اصلی استفاده می‌شوند:

  1. برای محافظت از یکپارچگی اتاق تمیز: لباس‌های ایزوله عمدتاً برای جلوگیری از آلودگی اتاق تمیز از طریق ریختن هرگونه ذرات بافت انسانی یا مایعات یا زباله‌ها روی لباس‌های کاربر طراحی شده‌اند.
  2. برای ارتقای ایمنی افراد در اتاق تمیز: علاوه بر این، لباس‌های ایزوله به محافظت از کاربران در اتاق‌های تمیز از تماس مستقیم با مواد خطرناک، مانند هنگام دست زدن به نمونه‌های آزمایشگاهی یا شرکت در آزمایش‌های پزشکی کمک می‌کنند.

چگونه به درستی لباس ایزوله اتاق تمیز بپوشیم

برای پوشیدن مناسب لباس ایزوله در اتاق تمیز،  اقدامات زیر را توصیه شده است:

  1. لباس ایزوله را با دقت روی پاها بکشید.
  2. بازوها را داخل آستین قرار دهید.
  3. قبل از بستن زیپ ر، پوشش سر را در گردن قرار دهید. سپس با محکم کردن زیپ لباس ایزوله را ببندید.
  4. چکمه های اتاق تمیز را روی کاور کفش یکبار مصرف قرار دهید.
  5. برای تناسب راحت تنظیم کنید.

هنگام درآوردن لباس اتاق تمیز، هر یک از مراحل بالا را به ترتیب معکوس انجام دهید. در اتاق های تمیز که دارای دوش هوا هستند، اطمینان حاصل کنید که کارگران قبل و بعد از ورود به اتاق تمیز از داخل دوش هوا عبور  کنند.

زمانی که در اتاق تمیز هستید، ماسک صورت را پایین نیاورید و هیچ قسمتی از لباس اتاق تمیز را برندارید.

چگونه به درستی از لباس ایزوله اتاق تمیز مراقبت کنیم

هنگام پوشیدن لباس‌های اتاق تمیز باید با احتیاط رفتار شود. اطمینان حاصل کنید که شما یا کارگرانتان از تماس با لبه های تیز یا انجام فعالیت هایی که ممکن است کت و شلوار را پاره کند، خودداری کنید.

هنگام شستن کت و شلوار اتاق تمیز، از آب دیونیزه استفاده کنید تا مطمئن شوید که لباس عاری از آلاینده است. آب اسمز معکوس همچنین می تواند مواد معدنی و آلاینده ها را حذف کند. لباس های اتاق تمیز را بعد از هر بار استفاده بشویید و همیشه لباس را از نظر پارگی و سوراخ بررسی کنید.